alia_syahadah@yahoo.com.my
PISANG...banana..mauzun..hehehe..sume sama je makna dia..sedap kn?hehehe
Pisang ni bukan je sedap,tp banyak btul khasiat n kegunaannya...
Dr puncak pokok pisang tu,sampailah ke batang pisang tu pun bleh wat utk pelbagai kegunaan...


Sejarah Pisang
Pisang dipercayai berasal dari Asia Tenggara. Ianya dikenali di negara-negara tropika seantero dunia akibat dari perkembangan aktiviti perdagangan. Pisang mula diperkenalkan oleh saudagar-saudagar Arab di Afrika Timur. Pada tahun 1402, ianya telah dibawa ke Kepulauan Canary oleh orang-orang Portugis. Manakala bangsa Sepanyol memperkenalkan pisang ke Mexico sekitar tahun 1531 dan ke Benua Eropah Barat serta Amerika Utara pada tahun 1866.

Korang baca khasiat pisang nie..satunya2 buah yg ada semua vitamin pisang tau..makanlah pisang..
Selepas bijirin, pisang antara makanan yang kerap dijadikan makanan pertama bayi. Mudah dihadam, sangat berkhasiat dan rasanya lazat. Pisang adalah satu-satunya buah yang mengandungi kesemua vitamin penting A, B1, B2, B6 dan C. Pisang juga tinggi kandungan fiber, potassium dan magnesium.
 
Pisang juga mengandungi 2-3 kali ganda karbohidrat daripada buah-buahan lain, jadi ia tidak sesuai untuk mereka yang mengambil diet kurang karbohidrat, tetapi ia amat sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa yang aktif. Sesetengah orang menggelar pisang sebagai “anti-stress” kerana kandungan vitamin B6nya yang tinggi. Potassium pula membantu fungsi otak dan saraf.

Masa kita still zaman budak-budak kampung dulu, mungkin akan  teringat tentang kisah lama membuat rakit menggunakan batang pisang.. Dengan kadar keterapungannya dan mudah dicari zaman-zaman ‘adventure’ meredah sungai dengan rakit adalah satu kemestian budak-budak kampung..
Selain itu batang pisang mempunyai gentian yang banyak dan boleh diproses secara perdagangan untuk membuat tali dan bahan seumpamanya seperti guni.
 


 Antara khasiat buah pisang untuk kesihatan manusia ialah:


Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.
(so,kepada kawan2 yg tgh tensen wat assignmnt tu,cepat2 la korg  beli pisang..makanlah dgn tenang)
Kuasa Minda:

Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).(wow..pisang utk jadi otak cerdik..so stop2 la mkn asam2 ye..bawak pisang masuk kelas,kn elok...)

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.(lalu x ek kita makan pisang campur plak susu pas2 madu?...try dulu mna tau meletup rasanya..)
Lain-lain Penyakit Kulit:
Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.(sure pas ni kulit muka korg licin je,xyah pkai fair n lovely..)
Selain tu,resipi drp buah pisang ni pun banyak tau...kita bleh buat pisang goreng,cucur pisang,kek pisang,pengat pisang,lepat pisang,jantung pisang plak leh rebus makan lak ngn sambal belacan..perghh..sodapnya sampai x tdo malam..huhuhu...


 
 
P/S: Sungguhpun pisang baik untuk kesihatan dan membantu merawat penyakit tertentu, ia bagaimanapun tidak sesuai bagi pesakit kencing manis. Ini kerana kandungan gula di dalam pisang adalah tinggi. Terdapat 25 gram gula setiap 126 gram pisang (19.85%)
Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!   

11 Responses
  1. FiLZaH Says:

    gambar makanan tu dah membuatkan saya lapar la...sedapnya.,...


  2. wow..memang sodap..
    jom kte wat cucur pisang sama2.
    jom bli pisang kat semarak...hua3..


  3. Asyraf Says:

    jantung pisang antara y paling sedap...klu cicah dengan ikan bakar tawar+budu...ummmppp...memang sodap lor...


  4. tau xpe acap..
    lama x blk umah nie..kt cni celah mne nk cari jantung pisang ntah...
    waa...sodapnyer...ikan bakar plak 2..huhuhu


  5. FiLZaH Says:

    adoi....korg ni..wat aku jd lapar la..
    nak makan la...


  6. Ridhwan Says:

    Salam..jadilah my follower..
    deket blog baru...
    blog lama dah xguna...
    corrupt le...
    http:angah-wasim.blogspot.com
    TQ...


  7. Semua kt pokok pisang disandarkan pada pisang. cth: jantung pisang, batang pisang, akar pisang dan daun pisang. Ada satu bahagian yang tidak disandarkan pada pisang. Apa dia?


  8. terbangjauh Says:

    aku x suka mkn pisang,
    lg2 kek pisang,
    x sedap..
    tp kalo pisang goreng,
    mmg kegemaran aku..


  9. adilahfarhah Says:

    pisang, pisang, pisang...ada macam2 jenis pisang kat umah ak..hehe


  10. FiLZaH Says:

    apa ek?dlm bahagian pisamg yg x gelar pisang...tlg jawab...huhuhu


  11. fiza kamil Says:

    siyesly ak windu kt cokodok mummy ak lillllll...