alia_syahadah@yahoo.com.my
Bila dilanda musibah,
Hati tabah mula rebah,
Jangan biarkan dugaan,
Rapuhkan pedoman hidup,
Andai waktu itu tiba,
Semaikan sifat bersabar,
Hanya DIA saja menentu,
Dan kita hanya mampu sujud...

Perjalanan diri melengkapi semua kembara,
Singgah dirahim bonda sebelum menjejak ke dunia,


ANAK...Anugerah yang tidak ternilai...

 

Tiada apa yang dapat digambar apabila melainkan gembiranya seorang ibu apabila mendengar tangisan bayinya yang mula menjengah dunia saat kesakitan dialami semasa melahirkannya.Anugerah yang diberi oleh Allah itu amat bernilai.Anak ditatang ibarat minyak yang penuh dan dibelai dengan penuh kasih sayang.Namun masih wujud gejala pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi.Anak yang baru dilahirkan dibuang di tepi jalan,di dalam tong sampah dan ada juga yang tegar ditinggalkan di dalam hutan dan semak sehingga menjadi santapan binatang buas.


Astaghfirullahal a'zim...
Kemanakah hilangnya pedoman diri?
Apakah yang bermain di fikiran mereka ketika anak itu dibuang?
Tidak takutkah mereka terhadap pembalasan Tuhan?
Tegarnya mereka melakukan perkara sedemikian terhadap bayi yang tidak berdosa itu...


 Ada ketikanya, bayi baru dilahirkan ditamatkan riwayatnya dengan cara hina seperti dibuang di sungai, tong sampah, mangkuk tandas dan sebagainya. Ada pula bernasib baik, bayi itu ditinggalkan di tempat selamat dan akan ada yang mengambilnya.  Tiada petanda atau kayu ukur mengatakan bilangannya kian berkurangan. Secara moralnya, kedua-dua perbuatan adalah terkutuk dan tidak bermoral.
Sebenarnya, gejala pembuangan bayi adalah cerminan daripada gaya hidup tidak sihat yang ditunjukkan sekelompok masyarakat hari ini, tanpa mengira kaum atau agama. Masyarakat kita sedang melalui satu fasa genting. Persoalan moral dan akhlak bukan lagi pertimbangan utama dalam setiap keputusan.

Buang bayi ibarat membunuh
Bayi yang dilahirkan sempurna sifatnya layak diiktiraf sebagai manusia normal yang mendapat perlindungan undang-undang seperti manusia lain. Cuma seorang bayi tidak mempunyai sebarang kekuatan untuk mempertahankan dirinya baik dalam bentuk tenaga ataupun tutur kata. Membuang bayi yang selamat dilahirkan dalam keadaan normal adalah satu perbuatan membunuh manusia.

Kalau kesalahan membunuh berakhir di tali gantung, tidak ada bezanya dengan kesalahan membuang bayi yang membawa kepada kematian kepada bayi itu.

Hukuman penjara boleh dipraktikkan jika bayi ditemui dalam keadaan masih bernyawa. Tetapi cadangan untuk mengheret kedua-dua manusia kejam ke muka pengadilan amat tepat. Punca kepada perlakuan buang bayi bukannya bermula di pihak wanita sahaja tetapi jelas punca angkara tidak berperikemanusiaan itu datang daripada kedua-dua bapa dan ibu.

Mari tengok video dari Mestica...Kejam..Bayi dibuang merata-rata macam sampah...
WAJAH SUCI - MESTICA -



Tepuk dada tanya pada selera anda...Sedangkan haiwan sendiri sanggup menjaga anak-anak mereka, menyayangi mereka,melindungi mereka, walaupun mereka tiada perasaan seperti manusia, inikan pula manusia sendiri? Butanya hati mereka...

Kadang-kadang kita sesama sendiri tidak faham apakah yang berlaku pada dunia kini? Apabila hati telah dikawal oleh nafsu, manusia sudah terlalu jauh dengan lindunganNya. Lafaz-lafaz cinta cukup mudah ditutur apabila sepasang lelaki dan wanita sedang leka dibuai asmara cinta. Semunya hanyut ke lembah hina dibawa oleh hasutan syaitan durjana. Kerana kasih mereka tersasar tujuan dan pedoman hidup sehinggalah lahir zuriat yang bukan diingini.

Lalu pasangan kekasih buntu dalam mencari jalan penyelesaian,dan kata putusnya zuriat itu dilempar di jalanan tanpa belas ihsan insani. Kejamnya...Mengapa mereka dibiar begitu sahaja. Sampai hati anak kecil itu dibuang sesuka hati.Belum sempat si kecil itu melihat dunia, apalah dosanya. Sayu, pilu, sedih, kecewa melihat tubuh kecil mereka dibuang begitu sahaja, seperti tiada nilainya mereka disisi manusia. Mereka tidak berdosa, wajah suci mereka dinodai. Dimana hak mereka di dunia? Belum sempat memanggil ibu, belum sempat menghirup udara segar...
Namun disisi Allah mereka sungguh mulia, bagai sehelai kain putih yang belum dicemari. Mulianya kedudukan mereka diangkat di syurga sana...Wallahua'lam.

INSAFI KEJADIAN DIRI...INGAT SETIAP PERBUTAN ADA BALASANNYA..
BERTAUBATLAH MEREKA YANG HINA...
7 Responses
  1. FiLZaH Says:

    salam....

    kenal la bait2 puisi nie...hehehehe...


  2. kenal ek?
    puisi ape?hehe...teka cepat..



  3. wah..pandai anam...nnt bagi aiskrim..hehe


  4. FiLZaH Says:

    yea...betul la tu...huhuhu...

    ala lambat la aku...

    dapat ais krim x?


  5. hehe...
    lambat la fil..
    emm...nk kna bg aiskrim gak ke?hehe(>_<)


  6. FiLZaH Says:

    x pe la...len kali lg k..huhuhu...